۱۴۰۳ فروردین ۲۲, چهارشنبه

سر در تلفن

امروز ظهر در کنار خیابان منتظر خواهرم بودم که دخترکی شاید شش هفت ساله با داشتن سه نان باگت در دست در حالیکه سرش در تلفن دستی بود و بدون توجه به دنیای اطراف از خیابان رد می شد، توجه ام را جلب کرد. به او گفتم: دختر خانم در حین رد شدن از خیابان نباید به تلفن نگاه کنی، خیلی خطرناک است. او با تکان دادن سریع سرش گفت: اکی و به راهش ادامه داد اما همچنان سرش در تلفن بود. بعد از جدا شدن از خواهرم، به دنبالش رفتم و با مهربانی به شانه اش زدم و گفتم: عزیزم می شه سرت رو از تلفن برداری و چند لحظه به من گوش بدی. گفت: بله. به او به زبان ساده و کودکانه توضیح دادم که بسیاری از حوادث همینطور بوجود می آید و بر اثر نگاه کردن به تلفن دستی در خیابان کودکانی دچار نقص بدنی شده اند. تلفن را در خانه باید نگاه کرد. با لحن بچه گانه گفت: وای نمیدانستم. و تلفنش را پایین آورد و باز به راهش ادامه داد.
از دور نگاهش میکردم. دیدم چند لحظه بعد دوباره تلفن را درآورد و همچنان سر در آن فرو برد . دلم سوخت برای این کودک که از الان نمیتواند وابستگی اش به اکران را حل کند و این چنین با تقلید از بزرگترهایش خود را به خطر می اندازد. تلفن دستی اش چنان بزرگ بود که به هیکل کوچک او نمیخورد. فکر کنم تلفن پدر یا مادرش را گرفته بود.
چند ماه پیش، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بر اساس یک تحقیق علمی مطرح کرد که کودکان وقت زیادی مقابل اکران می گذرانند و باید آنرا محدود و حتی ممنوع کرد. در همین رابطه دو روز پیش، قانونی توسط چند نماینده به مجلس ارائه شد که اکران شامل تلفن، تبلت، کامپیوتر و تلویزیون را در مهد کودک و برای کودکان پایین تر از سه سال ممنوع میکند. این قانون هنوز تصویب نشده است.
آیا تصویب چنین قانونی آنهم فقط برای بچه های کمتر از سه سال در مهد کودک کافی خواهد بود؟ مسئله تماس دائمی کودکان با اکران یک مشکل جدی جامعه، در شرایطی است که تکنولوژی و انفورماتیک بسرعت در حال رشد و فراگیر شدن می باشد. کودکان و نوجوانان در همه جا در معرض آن قرار دارند و به عنوان یک ضرورت زندگی برایشان مطرح است. بطوری که متخصصان سلامتی می گویند که چاقی بیش از حد بر اثر بی تحرکی، کودکان و نوجوانان را در معرض تهدید قرار داده. متخصصین پزشکی می گویند امواج تلفن دستی و وای فای سلامتی کودکان را به خطر می اندازد و آنها معرض امکان بوجود آمدن تومور مغزی در آینده قرار دارند.
با این احوال، به همین اطرافتان اگر توجه کنید می بینید که کودکان از سنین خیلی پایین با تلفن دستی و تبلت پدر و مادرهایشان بازی و کارتون تماشا می کنند. هستند پدر و مادرانی که برای خلاص شدن از شیطنت بچه ها آنها را مداوم جلوی تلویزیون یا تبلت می نشانند. همچنین دیدن برنامه های مختلف که ربطی به رده سنی کودکان ندارد ذهن آنها را تحت کنترل گرفته و در رشد ذهنی شان تاثیر منفی میگذارد. از طرفی داشتن تلفن دستی کودکان تبدیل به چشم و هم چشمی نزد خانواده ها شده که کدام تلفن مارک و مدل بالا را به کودکانشان هدیه بدهند. کودکی که در مدرسه و بین همبازی هایش تلفن دستی یا تبلت ندارد مورد استهزا قرار گرفته و دچار انزوا می شود. یک معضل اجتماعی که پدر و مادران نیز قادر به حل آن نیستند. بخاطر اینکه کمپانی های بزرگ برای فروش هر چه بیشتر دستگاه هایشان روزانه در حال تبلیغ هستند.
در دنیایی زندگی میکنیم که تکنولوژی زندگی را از طرفی راحت تر کرده و پیشرفت بشر را فراهم ساخته اما از طرف دیگر باعث فروپاشی و انحطاط جامعه شده است. کودکان و نوجوانان امروزی در جامعه ای ناامن زندگی میکنند. اینکه رئیس جمهور فرانسه بر اثر فشار متخصصین پزشکی و مردم امروز سعی میکند حداقل اکران را برای کودکان زیر سه سال محدود کند خود زنگ خطری است که بخصوص خانواده ها را باید به فکر وادارد.
عاطفه اقبال – 10 آوریل 2024
- عکس را از دور گرفتم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر