۱۴۰۳ فروردین ۱۲, یکشنبه

کلاهبرداری مجازی

چند روز پیش با یکی از دوستان تلفنی گفتگو می کرد. در میان صحبت حرف از مالیات شد. او گفت: شب گذشته یک ایمیل از اداره مالیات گرفتم گویا مقداری اضافه گرفته اند. شماره کارت دادم تا به حسابم بریزند. از او پرسیدم: مطمئن هستی که اداره مالیات بود چون آنها هرگز از طریق ایمیل اقدام نمیکنند. گفت سایت خودشون بود. از او خواستم دوباره نگاهی به ایمیلش بکند. چند دقیقه بعد گفت: عاطفه راست میگی کلاهبرداری بوده. کمکش کردم که سریع کارتش را ببندد و به بانک اطلاع دهد. خوشبختانه هنوز کلاهبردار کذایی فرصت نکرده بود حساب را خالی کند.
شیوه های کلاهبرداری در سالهای اخیر در دنیای مجازی پیشرفته و پیچیده شده. در مورد آن مرتبا در رسانه ها سخن می گویند. سایت هایی که درست می کنند دقیقا شبیه همان سایت اصلی است که بسیار هوشیاری و دقت می خواهد که بتوان تشخیص داد. این دوست من فرد هوشیار و باهوشی است و کلا احتیاط کار است. برایم عجیب بود که حتی او در دام افتاده است. اگر چند اصل را رعایت کنیم کلاهبردار هر چقدر هم که پیچیده عمل کند نخواهد توانست ما را به تله بیندازد.
1- به هیچوجه روی لینک های ارسالی از طریق ایمیل. واتساپ. پیام و غیره کلیک نکنیم و اگر پیامی از یک اداره دریافت میکنیم بدون کلیک کردن روی لینک. خودمان مستقیما روی سایت آن اداره برویم و ببنیم که آیا ایمیل دریافتی از آنها است یا نه.
2- به هیچوجه از طریق ایمیل و پیام به هیچ کس شماره کارت بانکمان را ندهیم. هیچ اداره ای از این طریق اقدام نمیکند.
این دو مورد را مرتبا اکثر اداره ها و بانک ها گوشزد می کنند. در رسانه ها نیز در سالهای اخیر بصورت مکرر یادآوری میشود. اما با اینحال تعداد زیادی در دام این گونه کلاهبرداران می افتند. آماری که رسانه ها می دهند باور نکردنی است. در همین مدت اخیر چند تن از دوستان اطراف که نفرات هوشیاری هم هستند، دچار این مشکل شده اند.
دو نفر از آشنایان فرانسوی با تلفن ناشناسی که به آنها گفته یکی از نزدیکانشان تصادف کرده و به پول نیاز دارد سریعا پول به حساب طرف ریخته اند.
یک مورد دیگر بنام دخترش پیام فرستاده بودند که تلفنم گم شده و این تلفن جدید من است و چون بانک مشکل پیدا کرده به پول نیاز دارم که مادر در جا پول به حسابی که او داده ریخته بود. در چنین مواقعی باید مستقیم به طرف زنگ زد و با او حرف زد. به هیچوجه به پیام نباید اطمینان کرد. این دوستان انسانهای اجتماعی هستند که سالها در ادارات دولتی کار کرده و با انواع کلاهبرداری ها آشنا هستند. فکر نکنید که فقط کسانی که باهوش نیستند به دام می افتند. برای خواهرم هم همین مورد پیش آمده بود که با تماس با دخترش متوجه شده و طرف را به پلیس گزارش کرده بود. برای من روزانه چندین پیام این چنینی می آید که بلافاصله شماره را گزارش و آنرا بلوک می کنم. یک مورد دیگر در ماههای اخیر متوجه شدم اینکه سایت هایی دقیقا شبیه سایت های معروف فروشگاه های اینترنتی می زنند و در آن یک حراج مفصل راه می اندازند و به این شکل کلی پول به جیب زده و سایت را می بندند. خود من یکی از این سایت ها را دیدم و برایم هشتاد درصد حراج روی همه لباسها عجیب بود. بلافاصله در گوگل سایت اصلی را جستجو کردم و مورد را برایشان نوشتم که در سایت منعکس کردند. در همین فیسبوک اگر دقت کنید آگهی های مکرری کلاهبرداری پخش میشود و فیسبوک که حساب های ما را چپ و راست به خاطر یک کلمه می بندد چون بابت این آگهی ها پول میگیرد راه را برای این کلاهبرداران باز کرده. حتما خود شما هم با این موارد روبرو شده اید. مثلا از یک پرفسور معروف مصاحبه ای در یک روزنامه رسمی می گذارند که فلان داروی طبیعی را معجزه می نامد و تبلیغ میکند. که هم مصاحبه و هم روزنامه ساختگی است.
در این رابطه هوشیاری بسیار لازم است. فکر نکنیم که فقط به سر دیگران می آید. این موارد را خوب است به اطرافیان و کسانی که می شناسیم منتقل کنیم. فقط با هوشیاری جمعی میتوان مقابل این کلاهبرداران ایستاد.
عاطفه اقبال – 31 مارس 2024


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر