۱۴۰۲ تیر ۸, پنجشنبه

انتشار نوشته های خصوصی دیگران

 در زندگیم سعی کرده ام به دیگران آزار نرسانم. بخصوص در رابطه با خانواده ام همیشه تلاشم این بوده تا رابطه عاطفی ام را علیرغم هر گونه اختلاف سیاسی و عقیدتی سالم نگه دارم. ضربه زدن به خانواده برایم ازغیرانسانی ترین کارها است. تا جایی که با پرنسیب هایم در تناقض نباشد سعی کرده ام به حساسیت های آنها توجه داشته باشم. این پستم در این رابطه می باشد.

روز گذشته در اینستاگرام متوجه شدم دوستی که بیشتر پست های تفریحی می گذارد، دل نوشته ای از پدرش را یواشکی منتشر کرده. با این توضیح که "خوشبختانه باباجان اهل مجازی نیست و نمی بیند"! دل نوشته ای بشدت خصوصی که معلوم است در شرایط روحی سخت این پدر نوشته شده و مطمئنا خودش مایل به انتشار آن نیست و حتی نمیخواهد خانواده اش با خبر شوند. با توجه به شناختی که از این خانواده دارم، به این دوست پیام دادم که فلانی بنظر من کارت درست نیست، برای انتشار دل نوشته دیگران باید از آنها اجازه گرفت. به صرف اینکه پدرت پیر است و نمی بیند نباید به خودت اجازه بدهی آنچه را که برای خودش نوشته، منتشر کنی.
بعد از مدتی دیدم خواهرش کامنتی گذاشته و نوشته، "تو حق نداشتی برای لایک گرفتن از پدر مایه بگذاری. یک درگیری کامنتی بین خواهر و برادر درگرفت. برادر حاضر نبود یک ذره کوتاه بیاید. خواهرش نوشت، "تو همانی بودی که همیشه قربان صدقه من می رفتی و می گفتی، اگه هر شب صدای تو رو نشنوم خوابم نمی برد، الان بجای اینکه اشتباهت رو تصحیح کنی اینطوری برخورد می کنی. لایک گرفتن ارزش اینها رو نداره." درگیری که بالا گرفت. برادر خواهر را بلاک کرد و تموم! این آقا که به پیام من پاسخی نداده بود، بعد از بلاک کردن خواهرش به من پیام فرستاد که حتما تو خواهرم را تحریک کرده ای! آمدم برایش بنویسم که خواهرت صفحه تو را مرتب می خواند، چه ربطی به من دارد که دیدم مرا هم بلاک کرده.
با خودم فکر میکردم که چگونه کسی بخود اجازه میدهد از پدر پیرش بدون اینکه او بداند، این چنین سوء استفاده کند و رابطه با عزیزانش را بخاطر اشتباهی که می تواند تصحیح کند، بهم بزند.
از چنین برخوردهایی سرگیجه می گیرم. پدران و مادران پیر بشدت بی دفاع هستند. وقتی کوچکترین آزاری متوجه آنها میشود، خشمگین می شوم. کاش حداقل این پدر پیر متوجه نشود که پسرجانش که سن و سالی هم دارد از فرط بیکاری از او برای اینستاگرامش بهره می گیرد و رابطه اش با او کدر نشود.
انتشار چنین پست هایی معمولا از طرف کسانی است که از تولید محتوای خوب برای انتشار عاجز هستند و از طریق جلب دلسوزی دیگران نسبت به پدر یا مادر پیرشان جذب لایک میکنند. از آنهایی که به این گونه مطالب نه تنها اعتراض نمیکنند بلکه با لایک تشویق میکنند، تعجب میکنم. به اطرافتان در همین فیسبوک نگاه کنید، چنین پست هایی که فقط هدف لایک گرفتن دارند، کم نیستند. تعجب آور است که اینها قباحت کاری که میکنند را حتی بعد از تذکر دیگران درک نمیکنند و با غروری کاذب بر آن اصرار می ورزند.
همانطور که برای این آقا نوشته بودم: فقط احمق ها روی اشتباه خود آنهم به قیمت از دست دادن رابطه با عزیزانشان اصرار میکنند. رابطه این خواهر و برادر به دنیایی لایک دنیای مجازی می ارزید.
عاطفه اقبال – 29 ژوئن 2023
تابلو از:
Ferdinand Hodler (Suisse 1853-1918) – Vieil homme lisant

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر