۱۴۰۱ بهمن ۳۰, یکشنبه

دکترین شوک به زبان ساده

مادرم تعریف میکرد: "بعد از سی خرداد شصت در خانه ای در شمال تهران مخفی شده بودیم. این دومین مخفیگاه ما بود که با محمل و عادیسازی، من به همراه پسرم محمود آنرا کرایه کرده بودیم. ما در طبقه دوم بودیم و صاحبخانه که خانمی جوان بود به همراه مادرش در پایین زندگی میکردند. من به عمد، تقاضای کشیدن خط تلفن نکردم که خانه را بچه ها که با تیم های سازمانی در تماس بودند، نسوزانند. خانه قبلی بخاطر بی احتیاطی سوخته بود و مجبور شده بودیم چند ماهه آنرا پس بدهیم و به اینجا بیاییم. با توجه به اینکه خانه ما پناهگاه تمام افراد خانواده محسوب می شد باید بسیار حواسم جمع می بود. خوشبختانه صاحبخانه مان خوب بود و مشکلی با او نداشتیم. او یک دستگاه تلفن به ما داده بود و یک سیم تلفن از پایین کشیدیم برای موارد اورژانس. یک نیمه شب ناگهان تلفن زنگ زد. صاحبخانه تلفن را برداشت و من همیشه نگران هم تلفن را از بالا برداشتم ببینم چه کسی است که نیمه شب زنگ می زند. شنیدم که یک مرد به خانم صاحبخانه میگوید: خواهرتان در فلان خیابان تصادف کرده و پول همراه ندارد. وضعش وخیم است. فلان مقدار پول همراه بیاورید که او را به بیمارستان ببریم. صاحبخانه با دستپاچگی آدرس را گرفت و گفت؛ همین الان اومدم.
تلفن که از بیرون قطع شد. من روی تلفن زدم و به خانم صاحبخانه گفتم: فلانی، از کجا مطمئنی که این آقا راست میگوید. اول به خواهرت زنگ بزن بعد اقدام کن... خانم صاحبخانه که گویی تازه از یک شوک بیرون آمده بود، جواب داد: راست میگوئید خانم اقبال، چرا به فکر خودم نرسید. و زنگ می زند به خواهرش،می بیند که در خانه است و حالش هم خوب. متوجه می شود که یک صحنه سازی برای گرفتن پول بوده. "
او همیشه به مادرم میگفت: خانم اقبال شما مرا در آن نیمه شب هوشیارانه نجات دادید. هوشیاری مامان در آن شب واقعا باعث نجات خانم جوان صاحبخانه شد.
مادرم در خانواده، به هوشیاری و تیزهوشی معروف بود. پدر که اغلب سریع اعتماد میکرد، همیشه میگفت: مادرت مرا در بسیاری مواقع نجات داده است.
قصد من از نقل این خاطره این است که اتفاقا در مواقع بحرانی و شنیدن خبرهای فوری باید بسیار با آرامش عمل کرد. بسیاری از اعمال انسانها در حالت های بحرانی صورت میگیرد. معمولا نیز طرف مقابل از وارد کردن شوک برای عملی کردن مقاصد خود استفاده میکند. وارد کردن شوک یک عمل آگاهانه روانشناسانه است که برای ناتوان و خلع سلاح کردن حریف صورت میگیرد، با اینکار نفر مقابل را در یک لحظه در حالت قفل شدن ذهنی قرار داده و بلافاصله بر او مسلط می شود. در بسیاری از اخبار و شنیده های روزانه که در معرض آن قرار داریم، باید متوجه عملکرد دکترین شوک باشیم. هیچوقت بلافاصله به یک خبر عکس العمل نشان ندهید. آنرا بررسی کنید. من تجربه وارد آوردن شوک در سازمان های سیاسی را هم برای انجام آنچه را که می خواهند دارم که بحث جداگانه ای است. در حیطه سیاست و جامعه نیز با شوک وارد کردن به جامعه بسیاری از اهداف سیاسی استراتژیک انجام می شود. به اطراف خود و اخبار روزانه ای که از کانال های مختلف همه را بمباران ذهنی می کند، بنگرید، نمونه های عینی بسیار خواهیم یافت. برای همین باید یاد بگیریم در مقابل شوک یک سپر دفاعی محکم مقابل خود درست کنیم تا در دام نیفتیم. یادمان نرود که در حالت شوک است که می توانند بر ما مسلط شوند.
عاطفه اقبال – 19 فوریه 2022
تابلو: HENRI EISENBERG

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر