۱۳۹۸ اسفند ۱۵, پنجشنبه

سودجویی از ویروس کرونا

همیشه در وضعیت های بحرانی عده ای سودجود برای سوء استفاده وارد گود میشوند. اینبار شیوع ویروس کُرونا، شرایط را برای آنها فراهم کرده است. اینروزها فیسبوک و دیگر شبکه های مجازی را که باز میکنی اکثر آگهی هایی که گوشه و کنارش به چشم میخورد، فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده و دستکش ها یا داروهای مخصوص با قیمت بالا در مقابله با کُرونا ویروس می باشد. در حالیکه تمام اینها جنبه تبلیغاتی دارد و گاه به ساده ترین روش ها می توان بهداشت را در جهت مقابل با ویروس رعایت کرد. امروز صبح در برنامه خبری تلویزیون فرانسه به این کلاهبرداری اشاره می کردند که سایت آمازون و دیگر سایت های فروش پر شده از اجناسی که با گران شدن چند برابر به بهانه مقابله با ویروس کرونا به فروش می رسند. مانند دستکش های باغبانی مخصوص که اینک اسمشان را به دستکش مخصوص ضد کرونا تغییر داده اند! یا ماسک های عادی برای رنگ کردن دیوارها که در تیتر آن نوشته شده ماسک مخصوص ضد کرونا! یا روغن ها و مواد ضد عفوی کننده متعدد که بهانه ی فروششان ویروس کرونا شده است. آمازون اعلام کرده است که در این مدت تعداد بسیاری از این فروش ها را حذف کرده است اما با وسعت دنیای مجازی این موارد مثل قارچ هر روز از زمین می رویند. چاره آن آگاهی سازی عمومی در این رابطه است. وحشت عمومی همیشه راه را برای سودجویان و شارلاتان ها باز میکند. و ضعیف ترین حلقه مردم را هدف قرار میدهد.
چند رهنمود: صابون خالص بدون عطر و رنگ بهترین عامل ضد عفونی کردن دستها و بدن می باشد. اینرا بارها تیم های پزشکی در برنامه های خبری در این مدت یادآوری کرده اند. نیاز به مایع و ژل ضدعفونی نیست.
- سرکه سفید یکی از عوامل ضد عفونی کردن زمین و ابزار و میوه و سبزی است. و فراوان در فروشگاه ها یافت میشود. ما بصورت خانوادگی همیشه از سرکه برای اینکار استفاده می کنیم. برای ضدعفونی کردن میوه و سبزی بی کربنات سدیم یا همان جوش شیرین ما هم خوب است.
- برای ضد عفونی کردن لباسها در ماشین همان مواد شستشوی معمولی که اغلب هم رویش نوشته شده ضد باکتری کفایت میکند.
در شرایط بحرانی دچار پانیک و اضطراب و وحشت نشدن باعث میشود راه حل های درست را برای حفظ خود و اطرافیانمان بیابیم.
عاطفه اقبال - 5 مارس 2020

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر