۱۳۹۸ مرداد ۲۰, یکشنبه

سندروم روحش شاد

سندروم "روحت شاد" و " خدا رحمتش کند" یکی از سندروم هایی که گاه در میان جماعت فیسبوکی ظاهر میشود. یادم هست روزهای اول فیسبوک وقتی ترانه خواننده ای مثلا هایده را می گذاشتم یکی از دوستان سابق بلافاصله می آمد و می نوشت : خدا رحمتش کند! یا یکی دیگر می نوشت : روحش شاد! حالا نه سالروز مرگ این خواننده بود و نه مناسبتی دیگر. من پشیمان می شدم از گذاشتن ترانه! مجبور بودم بگردم از میان خواننده های زنده چیزکی پیدا کنم و بگذارم تا با کامنت های روحش شاد روبرو نشوم. آنروزها کلی نوشتم تا بالاخره کم کم این عادت در پای ترانه ها حداقل کمتر شد. امروز اما کافیست یک خاطره یا عکس از پدر یا مادر یا کسی که رفته بگذاری تا بدون توجه به محتوای آن خاطره یا مناسبت عکس، " خدا بیامرزها " و روحش شادها" شروع شود. یادم هستم مادرم هنوز زنده بود گاه نقل قولی از او می نوشتم که بلافاصله کامنت های روحش شاد، شروع میشد. و من که تا بناگوش از خشم سرخ شده بودم، توضیح می دادم که مادرم زنده است! دوستان، عزیزان، بقول چپی ها رفیقان، بقول مذهبی ها خواهران و برادران عزیز لطفا خاطرات یکدیگر را با روحش شاد و خدا بیامرز خراب نکنیم! بحد کافی مرگ و میر هست، اگه مذهبی هم هستید، روحش شادها را برای آن ذخیره کنید. اصلا الان می ترسم که عکس خودم را بگذارم بنویسند روحت شاد عاطفه! 😎 این از مواردی بود که سالها بیخ گلوی مرا گرفته بود و فرصت نمیشد بنویسم. الان که نوشتم اصلا چهره ام باز شد. آخیش! 🙂😉
عاطفه اقبال - 11 اوت 2019


نظرات

Mohammadsadegh Akhoundi
سلام عاطفه خانوم از شما چه پنهان بذار صادقانه بگم ،سالها گفتم عاطفه روحت شاد،دیگه مجبور شدم منوببخش انشاالله شاداب ومسرور وسر بلند باشی وحداقل من تاعمر دارم نگم عاطفه روحت شاد

Atefeh Eghbal
خوب آخه اون زمانی بود که فکر میکردید واقعا " روحت شاد " شدم. ولی الان دیگه بهانه ندارید. 

Faezeh Sojodi
من متنفرم از روحش شاد ، اگه مُردم هم استفاده نكنيد وگرنه هر كى گفت اونم با خودم ميبرم ، گفته باشم 

منم همینطور. حالا شاید همدیگه رو اون دنیا دیدیم فائزه جان اما اگه من زودتر رفتم لطفا از گفتن روحش شاد و بخصوص خدا رحمتش کنه در صفحه من جلوگیری کن. تو رو در این رابطه وکیل وصی خودم میکنم. 

Atefeh Eghbal
دوستی برایم نوشته یادت رفته تازه تا یک نقل قول از یک نویسنده یا یک شعر از یک شاعر می گذاریم، می نویسند حیوونکی روحش شاد 

Sadegh Zohoori
کلا استفاده از این سری واژه ها درجهت تفکیک درقید حیات بودن یا نبودن افراد است وجنبه احترام دارد،کلا چیز بدی نیست .

Atefeh Eghbal
همین که برای خود من روحت شاد ننوشتید راضی ام صادق عزیز روح هممون شاد

Madaram Akram
امید که همواره تندرست و شاد و موفق باشید . به نظرم عکس های جدید بگذارید و در غم آن نوع کمنتها نباشید . به فرض یک جمله ای کنار غکس یا بالای استاتوس بگذارید مبنی بر اینکه امروز کنار رودخانه . یا در موزه فلان یا در پارک بهمان . وقتی به این شکل عکسهای جدید از شما ببینند ، خود به خود از " لیست ترحیم" بیرون می آیید .

Zohreh R Rad
منهم الرژی دارم یعنی چی خدا بیامرزدش

Zaman Feyli
پس دیگه روحت شاد شاد با مخلفات.

Mani Khoschin
دختر جان شادی روحت را خواستارم

Abassali Abdy
وقتی مادر من فوت کرده ویکی میخواهد یک دلداری بمن بدهد ازجهت از دست دادن این عزیز چه باید بگوید این مرسوم شده است مثل درودی که اول حرفمان میگوییم هر جامعه ای هم این اصطلاحات دارد بصورت جملات مختلف وقتی هایده ترانه اش پخش میشود برای نیکی یاد کردن ازش چه باید کرد راهنمایی بفرمایید که چگونه عمل کنیم روش درست چه است.

Atefeh Eghbal
این درود را نگید که اصلا به آن آلرژی دارم. آقای عبدی عزیز منظورم بیشتر زمانی بود که مناسبتی ندارد. مثلا وقتی ترانه ای از یک خواننده میگذاریم بیشتر حال و هوای ترانه مد نظر است و مناسبتی با روحش شاد و خدا بیامرزد ندارد. یا وقتی از نویسنده ای نقل قول میشود فورا نباید او را خدابیامرز کرد. باید دید آن نوشته چه می گوید. یعنی به شکلی گاهی اصلا طرف محتوای مطلب را نمیخواند تا ببیند این ربطی به خدا بیامرز گفتن ندارد و بیان یک خاطره است و میتوان نسبت به آن خاطره یا نوشته اظهار نظر کرد من بیشتر خواستم در قالب طنز اینرا برسانم. ولی به شخصه خودم وقتی خبر فوت کسی را می شنوم ترجیحم گذاشتن یک گل است که گویاتر از هر سخنی است و یا نوشتن یک جمله در همدردی . از جملات و کلمات کلیشه ای استفاده مستمر کردن کمی دلزده می کند. بخصوص در محیطی که مرتبا با این گونه موارد روبرو هستیم.

Abassali Abdy
بله اینها تکراری است ولی مرسوم است بدرود هم الرژی دارید ایا مطلع کلام چه جوری باید باشد.

Atefeh Eghbal
 دوست گرامی من، بسیاری کلمات، رفتارها مرسوم هستند ولی همیشه نباید به مرسوم ها تن داد. میشود مرسوم ها را عوض کرد. اما این نظر من است و هیچ کس الزامی به اجرای آن ندارد. هر کدام از ما حرفهایمان و نظرهایمان را بیان میکنیم . همین

Ali K Moghadam
بانو فرهیخته
تمام این سخنان شما صحیح و بجا می باشد .ولی برای ابراز احترام ، دلگرمی، امیدواری و ...کلمه ای میتواند حال دیگری و به انضمام آن حال خویش را بِه نماید.درود کلمه ایست که در سال گذشته با نوشتن (درود بر شما که سلام نمی کنید)و شرح این موضوع که سلام از سلم یعنی تسلیم شدن و از زمان فتح ایران توسط اعراب رایج گشته است.ایرانیان با رویت یک عرب میگفتن سلمه یعنی تسلیمم یا بنده شما هستم این کلمه را تکرار میکنند.پس گفتیم بجای سلام کلمه درود بکاربرده شود که نسبت به همه اداب وزین تر است.این کلمه یا هر کلمه دیگری ‌که وارد عمومیت شودبی شک تکرار بیجا وبیش از حد ان دلزدگی وحساسیت ببار میآورد.اما همچون Helloکه در خیلی از ممال‌ک دنیا کلمه ورودی انسانها به یکدیگر است؟درود هم از آن کلمات است.

Mehrnoush Mousawi
ما که اتئیست هستیم که دیگه هیچی...از این کلمات بدم میاد.

Atefeh Eghbal
حالا مهرنوش جان این رفقای مارکسیست شما هم گاهی همین روحش شاد و خدا بیامرز را میگویند. یک عادت است و ترک عادت موجب مرض است 

Shahram Irani
دوستی طنزنویس در مورد مادرش صحبت میکرد یکنفر گفت خدا بیامرزدش. دوست ارجمندم جواب داد: اگر خدایی باشد این مادرمنست که باید اورا بیامرزد با اینهمه بدبختی که برسر مادرم آورد.

Atefeh Eghbal
 دقیقا در هر مراسم ترحیمی من همین را می گویم. اگر خدایی باشد این ما هستیم که باید او را ببخشیم برای اینهمه بدبختی در دنیا

Masoud Azarnoush
یادش به خیر !عاطفه دختر خوب و روشنی بود خیلی با منطق حرف میزد و من دوستش داشتم . امیدوارم که همیشه زنده باشد

Atefeh Eghbal
ممنونم از مهربانی تان . اما همیشه زنده نمی توان بود. زیاد که بشه دیگه حوصله مون سر میره

Akbar Moradiani
در تنها جائیکه احساس همبستگی میکنیم همین یادها / مرگ میرها و سالگردهاست .البته همه اینها ناشی از روحیه مذهبی صرف نیست بلکه روحیه همبستگی در غم و هرمان هست .

Atefeh Eghbal
اکبر عزیز در شادی ها هم احساس همبستگی می کنیم. اما من منظورم بیشتر بکار بردن این کلمات در زمان هایی غیر از فوت یک نفر است. مثلا وقتی از نوشته یک نویسنده یاد میکنیم یا ترانه یک خواننده را میگذاریم یا یک خاطره از کسی که رفته نقل می کنیم نیازی به روحش شاد و تسلیت نیست. بیشتر محتوای نوشته مد نظر است. در رابطه با مرگ و میر ها هم بنظر خود من می شود در نوشتن خلاقیت بکار گرفت و یا همان یک گل ساده گذاشت و همیشه کلمات سنتی را بکار نبرد. منظور این است که همیشه کلیشه ای کار نکنیم.

Iraj Ghahraman Lou
روحت شاد

Faramarz Jalali
من میگم
یادش ماندگار

Atena Akhavan
رضا شاه روحت شاد و چیکار کنیم؟ نگیم؟

Atefeh Eghbal
واقعا اینو دیگه کجای دلمون بذاریم؟ 

مصی پوینده
از همه خنده دارتر اینکه طرف تا زنده بوده از آتیست‌های دو آتشه بوده و نه خدا را می‌‌پرستیده نه پیغمبرش. حالا که مرده، میگن روحش شاد! خدا بیامرزدش!... خل و چلها! 

Akbar Foulady
رحمت خداوند بر شما باد.

Ahmad Moghimi
زمان آن خودا بیامرز از این چیز‌ها نداشتیم!

Massi Shrfti
خیلی این پست عالی بود. کلی خندیدم. من هم متوجه این موضوع شدم و کفرم می‌گیرد که به جای هر چیز دیگری در بسیاری موارد پس از اعدام پس از مرگ عزیزان همین «روح ش شاد» یا « خدا رحمت ش کند» را می نویسند. مرسی عاطفه

Atefeh Eghbal
بخصوص بعد از اعدام من کلی عصبانی میشم. وقتی خبر اعدام کسی را میگذاریم برای روشنگری در ماهیت یک نظام جنایتکار و مقاومتی زندانی سیاسی است. بجای اینکه از اینهمه یاد شود بعضی می نویسند خدا بیامرزدش . آخ اگه اون خدایی که قراره این جور آدما رو تازه بیامرزه یا نه؟ بدست من بیفته 

Tahmineh Yazdian
عاطفه عزیزم ،خودت همبشه شاد باشی 

Mojtaba Talaian
خدا رفتگان شما را هم بیامرزه، رفتگان دیگران را هم همینطور. انشاء الله تعالی خدا رفتگان همه را بیامرزه. روحش شاد، عزیزی می گفت، خدا ایشالا، نه تنها مردگان را بیامرزد که زنده ها را هم وقتی مردند، بیامرزد.
راستی، تا یادم نرفته، خدا رفتگان شما را هم بیامرزه!

Farideh Ebadipoor
بقای انسان با مرگ متحول میشود وهستی به او زندگی دیگری هدیه میدهد ومطمینن شاد خواهد بود(البته این نظر منه)

Badry Ffarhoomand
همه ادعا دارند که مذهبی نیستید. این از بدتری

Sa Ra
من نه اعتقاد به روحش شاد دارم نه چیزی دیگه ای. ولی می نویسم اخه نمیدونم یکی بمیره باید چی بگم چون هیچ چیزی راجع به بعد از مرگ قطعی نمی دونم..

مازیار ایزدپناه
از جملهٔ رفتگانِ این راهِ دراز،
بازآمده‌ای کو که به ما گوید راز؟
هان بر سر این دو راهه از روی نیاز
چیزی نگذاری که نمی‌آیی باز!

Mostafa Pourahmad
انشالله که همیشه سلامت و شاداب باشی عاطفه عزیز

2024

Atefeh Eghbal
اما پیش خودتون بمونه. روحش شاد گفتن ها خیلی کمتر شده

Aghdass Shabani
الان روانش شاد میگن انگار آدمها همه پیش از مرگ افسردگی داشته اند

Morteza Assadi
روحت شاد

Farhad Ramazani
وای چقدر خندیدم خودم همین الان درگیر موضوع مشابهی هستم چند ماهی است درگیر سرطان مغزی هستم خوشبختانه به قول شما رفقای چپم می دانند برام آرزوی سلامتی می کنند بقیه ایل و‌تبار در ایران یکی نذر امام حسن می کند دیگری امام حسین و آن یکی به امام رضا دخیل می بندد برای من بی خدا جالب اینکه همه شان می دانند من باور دینی ندارم بارها تصمیم گرفتم همه شان را بلاک کنم

Atefeh Eghbal
قبل از هر چیز فرهاد عزیز امیدوارم که سلامتی تان را هر چه زودتر بدست بیاورید. اما در مورد نذرها دوستی یکبار نوشته بود آخه این امام رضا و حسن و حسین از خودشون نتونستند مواظبت کنند. سر یکیشونو بریدند. اون یکی رو مسموم کردند و ... بعد از اونا میخوان که ما رو شفا بدن!  ولی خوب فرهنگی است که در عمق جامعه نفوذ کرده و ریشه کن کردنش زمان می برد.

Miche Rezai
یادشان گرامی


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر