۱۴۰۱ شهریور ۲۱, دوشنبه

بغض فرو خفته ما - برای نوید افکاری

یادم هست، زمستان سال شصت در زندان اوین با دیدن شکنجه ها و بدن های آش و لاش بچه های زندانی و شمردن بیش از سیصد گلوله خلاص در یک شب، از خشم به حالتی رسیده بودم که باخودم فکر میکردم، در روبرو شدن با این جلادان به سلاح نیاز ندارم. می توانم با دستهایم خفه شان کنم. این انفجار خشمی بود که در زندان در دستهای بی سلاح من موج می زد. اما میدانستم که در عمل نخواهم توانست چنین کنم. من بخودم قول داده ام که هرگز شبیه آنها نشوم.
امروز با شنیدن خبر اعدام نوید، چنین حالتی دوباره به من دست داد. انعکاس صدای معصومانه اش در گوشم، مرا به خشم میکشید : "اگر اعدام شدم، همه بدانند در قرن بیست‌ویکم، با این همه ساز و کارهای حقوق بشری و سازمان ملل و شورای امنیت و غیره، یک انسان بی‌گناه در حالی که با تمام توانش تلاش کرد و جنگید، اعدام شده است." یادآوری ناله های مادرش تمام وجودم را گداخت. آخر مگر می شود اینهمه شقاوت را دید و تکان نخورد! من برایم این حد جنایت هضم شدنی نیست. هنوز با شنیدن خبر هر شکنجه و وحشیگری و اعدام قلبم تیر میکشد و از اینکه کاری از دستم برنمی آید، بخود می لرزم. در ایران که بودم، حتی یک لحظه ساکت ننشستم. هر کجا که توانستم درد و رنج مردم را فریاد زدم و بهای سنگینی برای آن پرداختم. اما اینجا در تبعید جز نوشتن کاری از دستم برنمی آید. از روی مادر نوید شرمنده ام. از روی اینهمه پدر و مادر رنج دیده، شرمنده ام. از روی پدر و مادر خودم هم همیشه شرمنده بودم. چرا نتوانستیم با اینهمه خون و فداکاری جلادان را سرنگون کنیم؟
نوید را کشتند برای اینکه ورزشکار بود اما جزو سیستم نبود. جا پای تختی گذاشته بود. او را کشتند برای اینکه مثل بسیاری از جوانان نتوانسته بودند معتادش کنند تا در گوشه ی خیابان برای اندکی مواد محتاجشان باشد. او را کشتند چون عکس خامنه ای را از دیوارهای شیراز پایین کشیده بود. آمنه سادات ذبیح پور خبرنگار بازجو با خبر اعدام نوید به تمسخر نوشته : " ضد انقلاب هشتگ های خود را آمده کنند." ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب بیشرمانه نوشته است: «شاید آن‌هایی که بی‌موقع حکم اعدام نوید_افکاری را خبری کردند، مسبب اعدام او باشند.» . بیشرفها می خواهند اعدام عزیزانمان را هم به گردن خودمان بیندازند. انگار #مصطفی_صالحی را بدون اینکه رسانه ای شود، اعدام نکردند! همانهایی که تا لحظه ی آخر ماله کشی کردند و نگذاشتند خانواده ی افکاری دستگیری فرزندانشان را رسانه ای کنند تا زمانی که کار از کار گذشت. خبر زمانی عمومی شد که حکم اعدام تائید و اعاده دادرسی رد شده بود. فراموش نخواهیم کرد که در زمان روحانی تان که اینهمه برای انتخابش تبلیغ میکردید دستگیری و اعدام جوانان ما شدت گرفت. شما اصلاح نکردید. تلاشتان در پاک کردن دستان خونین جمهوری اسلامی بود. توجیه جنایاتی که روی هیتلر را سفید کرده. نوید را زمانی اعدام کردند که خامنه ای ولی فقیه تان بود. روحانی رئیس جمهورتان، رئیسی رئیس قوه قضاییه تان، قالیباف رئیس مجلستان و امیر کبیرتان ظریف وزیر امور خارجه تان! از خاتمی محبوبتان هم که سکوت علی وارش حال بهم زن شده ، خبری نیست. نخیر نگران نباشید، حصر رسانه ای نیست. پیام خسته کننده اش را در بازگشایی مدارس نشنیدید! هر زمان لازم است برای ماله کشی خامنه ای به میدان می آید.
البته که اصولگرا و اصلاح طلب دست در دست هم برای اعدام نویدها عجله دارند. وگرنه باید بساطشان را جمع کنند و بروند. اگر کسی را برای قتل یکی از عوامل سرکوبگرشان را در خیابان به دار نکشند، اوضاع از کنترلشان خارج خواهد شد. برای همین مهم این است که با اعتراف زیر شکنجه، انتقام یک پاسدار جانی را از کسی که ربطی به این قتل ندارد، بگیرند. این نشانه ی قدرتشان نیست. نشانه ضعف مطلق است. برای روحیه دادن به نیروهایی است که از خشم مردم می ترسند.
بله، نوید ها سوگواری ما را نمی خواهند. نویدها، رامین ها، زانیار ها و لقمان ها و ...بجرم اعتراض و سکوت نکردن سر بدار شده اند. با جلاد که بی امان خون می ریزد. نمی توان مبارزه مسالمت آمیز و مدنی کرد. حتی در قوانین سازمان ملل دفاع از خود مشروعیت دارد. اگر کاری نکنیم ،هر روز در خانه ها را در جستجوی جوانانمان خواهند زد تا به سیستم رو به مرگشان خون برسانند. در اعدام آنها تک تک ما نیز مقصریم. تک تک مردمی که این صحنه ها را دیدند و فریاد نزدند. چون ترسیده ایم. عقب نشسته ایم. اما همین ترس پاشنه آشیلمان شده که ما را بیشتر بترسانند و بر ما حکومت کنند.
امشب #نوید_افکاری با حضور نیروهای امنیتی، شبانه در روستای سنگر از توابع همایجان شهرستان سپیدان استان فارس به خاک سپرده شد. حتی از پیکر بی جان او نیز، وحشت دارند. نوید فقط 27 سال داشت.
اما ترس مردم روزی در هم خواهد شکست و بغض در گلوها به قیام مردم منجر خواهد شد. بترسید از بغضی که همیشه فرو خفته نخواهد ماند.
سکوت در چنین زمانه ای بیطرفی نیست. بیشرفی و جنایتکارانه است. جلادان با سکوت ما زنده مانده اند.
- آن سه نقطه در عکس ضمیمه را هر کس خودش باید تکمیل کند.
عاطفه اقبال – 22 شهریور 99



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر