۱۳۹۸ اسفند ۹, جمعه

تفاوت ترس و پانیک در رابطه با کرونا

از چندی پیش که ویروس کرونا در چین کشف شد و بسرعت تبدیل به اپیدمی و سپس پاندمی شد. شایعات زیادی پانیک در مردم را دامن می زنند. شایعاتی که پایه و اساس درستی ندارند. وجود شبکه های مجازی به گسترش این شایعات کمک زیادی کرده است. در این رابطه، راه حل های بدون پایه علمی نیز در این شبکه ها پخش می شود. عده ای سودجو نیز با معرفی داروهای طب سنتی که هیچ ربطی به این ویروس ندارد، با درد مردم تجارت می کنند. در ایران بطور خاص آخوندها با دامن زدن به خرافات و دارالشفا نامیدن اماکن زیارتی و با داروهای من درآوردی طب اسلامی مردم را بیشتر در معرض بیماری قرار می دهند. ارائه درمان های غیرعلمی فقط به ایران ختم نمیشود. در اروپا نیز در شبکه های مجازی راه حل های غیرعلمی بسرعت در حال پخش شدن است. مثلا نوشیدن آب ژاول برای مقابله با کرونا! که برای سلامتی بسیار خطرناک است. یا روغن دانه های گیاهی را علاج بیماری معرفی میکنند.

بحث های بسیاری نیز در مورد ضدعفونی کردن مرتب دستها با ژل مخصوص ضد میکروب، همچنین استفاده از ماسک در جریان است که باعث شده این دو در داروخانه و فروشگاه ها کمیاب شوند و توسط فرصت طلبان به چند برابر قیمت بفروش برسند. از طرفی اخبار متناقض تعداد فوت شدگان ناشی از ویروس این پانیک را شدیدتر میکند. عده ای هم در این وسط به بحث در مورد توطئه ی سلاح میکروبی و پخش عمدی ویروس در میان مردم برای کاهش جمعیت مشغولند. یکی از اصلی ترین اخبار رسانه ای کشورهای مختلف نیز در این روزها حول و حوش کرونا می باشد. یعنی هر کانالی را باز میکنی یک عده نشسته اند ودر این مورد بحث می کنند.

اما در این میان، مردم در میان اخبار واقعی و شایعات غیرواقعی گیج شده اند و پانیک در میان بسیاری دامن زده شده. چه باید کرد؟ اولین کار اطلاع رسانی واقعی است.

کرونا ویروس به مانند ویروس های خطرناک دیگر مثل گریپ و آنفولانزا است که سالانه تلفات بسیاری در دنیا می گیرد. ویژگی این ویروس در تکثیر سریع آن می باشد. اگر به موقع رسیدگی شود به مانند گریپ درمان می شود. مشکل اصلی بیشتر برای سالخوردگان یا کسانی است که سیستم ایمنی بدنشان به دلایل مختلف ضعیف است. به همین دلیل باید در زمان چنین بیماری هایی بسیار حواسمان به این افراد باشد و آنها را در معرض ویروس قرار ندهیم. از طرفی بالا بردن سیستم ایمنی بدن بخصوص در فصل سرما یکی از راههای پیشگیری مبتلا نشدن به این بیماری ها است. مثلا من در زمستان و بطور خاص زمانی که چنین ویروس هایی وجود دارد از قطره ویتامین دی و پودر ویتامین سی با دوز بالا بصورت روزانه استفاده میکنم و تا بحال بسیار کمکم کرده است. ولی این نمیتواند به عنوان یک دستور عام مورد استفاده قرار گیرد هر کس وضعیت بدنی اش متفاوت است و باید طبق تجربه و تحقیقات خودش با مشاوره پزشک امکانات بالا بردن سیستم ایمنی بدنش را فراهم کند. بدن که قوی باشد در برابر ویروس امکانات دفاعی را می سازد.

از طرفی توصیه های پزشکان مجرب که از طریق رسانه ها اطلاع رسانی می کنند را باید عمل کرد. برنامه ای را در مورد رعایت بهداشتی دیروز میدیدم. در این برنامه شیوه های موثر را توضیح میداد. اینکه برای شستن دستها از صابون که یک عامل ضد عفونی کننده میباشد، استفاده کنیم و نیازی به ژل ضد میکروب نیست. اما بهتر است از صابون های عطردار و رنگی استفاده نشود. مثلا در فرانسه صابون مارسی خالص وجود دارد که بهترین در این رابطه است. به شستن دستها نیز بصورت هیستریک و مرتب وقتی در خانه هستیم، نیازی نیست. مثل همیشه وقتی از بیرون می آئیم و یا بعد از توالت یا عطسه کردن و قبل از پختن و خوردن غذا باید دستها را با صابون شست.

در رابطه با زدن ماسک، ماسک به کسی که دچار بیماری است داده میشد تا از سرایت آن به دیگران جلوگیری شود، ضمن اینکه چنین فردی باید بلافاصله در قرنطینه قرار گیرد. در مورد دیگران تا زمانی که در محلی پر از بیماران ویروسی نیستیم، نیازی به استفاده از ماسک نیست. مثلا در فرانسه ارتش تعداد زیادی ماسک مخصوص برای شرایط خاص انبار کرده است که در صورت نیاز بین مردم بصورت مجانی پخش خواهد شد.

ضمن اینکه در شرایطی که ویروس واگیردار مثل کرونا وجود دارد باید رفتن به مکانهای عمومی را به حداقل رساند. استفاده از وسایل نقلیه عمومی، یا شرکت در کنسرت و برنامه های جمعی، یا رفتن به استخر و ورزشگاه های عمومی و حتی رفتن به مطب پزشک و بیمارستان ها مگر در شرایط اضطراری، توصیه نمیشود.

اما گذشته از همه ی این توصیه های پزشکی که امروزه به راحتی می شود از منابع علمی پیدا کرد. مسئله "پانیک" عمومی در برابر چنین پدیده ای است. وحشت همیشه از یک عامل ناشناخته ناشی می شود. وقتی مردم درست در جریان قرار نمیگیرند، شایعات بسرعت جای خود را در میانشان باز میکند و وحشت عمومی دامن زده میشود . این وحشت درست به مانند ویروس از یک نفر به نفر دیگر سرایت میکند. این حالت پانیک باعث میشود که رعایت های واقعی و درست صورت نگیرد و در عوض مردم به دنبال وسایل غیرضروری به داروخانه ها بروند و با کمبود آن دچار پانیک بیشتر شوند. در کشوری مثل فرانسه یا دیگر کشورها کمبود ماسک و ژل ناشی از همین پنیک می باشد.

توصیه دوستانه: ترس از یک بیماری واگیردار واقعی است و تا زمانی که تبدیل به پانیک نشود می تواند به ما در رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی کمک کند. اما باید بسیار مواظب بود که با هجوم اخبار و شایعات مختلف از هر سو در دام پانیک نیفتیم که آن ترسی که میگویند برادر مرگ است همین پانیک می باشد. یادم هست در زندان کسانی بودند که در مقابل بازجو دچار این پانیک میشدند و هنوز یک سیلی نخورده همه چیز را میگفتند. در شرایط مشخص باید ارزیابی مشخص داشت. در مورد کرونا ویروس یک شاخص میتواند به ما در جلوگیری از این پانیک کمک کند. اینکه با نگاهی به اطراف خود ببینیم چه تعداد از کسانی که می شناسیم از آشنایان، در و همسایه، دوستان و همکاران دچار این بیماری شده اند؟ این نگاه می تواند به ما یک ارزیابی واقعی از وضعیت بدهد و از اضطراب بیهوده بکاهد. چنین دیدی را باید به اطرافیان خود منتقل کرد و سعی در آرام کردن فضا داشت. گاه پانیک بیش از یک ویروس میتواند قربانی بگیرد. سخن آخر اینکه بهار نزدیک است و با توجه به اینکه این ویروس در سرما رشد می یابد، بزودی خواهد رفت. امیدوارم همراه با خودش آن ویروس اصلی که چهل و یکسال در ایران ما خانه کرده است را نیز با خود ببرد.

عاطفه اقبال ۲۸ فوریه ۲۰۲۰


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر